Een dag op pad met een opticien van Eyelove Brillen

Zo en daar zit je dan in je auto op weg naar huis.. een blog schrijven, de leuke en misschien zelfs minder leuke kanten van dit vak belichten, minder leuke kanten? Dat word lastig, ik geniet van mijn werk en vooral van het bedrijf, achter de schermen is het een geoliede machine. Nee dat zeg ik niet goed, geen machine maar een bijna volledig geautomatiseerd oer-Hollands bedrijf. Iedereen is betrokken bij het proces om een zo goed en goedkoop mogelijke bril te kunnen maken voor onze consument.
Misschien wel leuk om te weten dat ik dit jaar 30 jaar in het vak zit, en bij dit jonge (5 jaar) dynamische bedrijf nu bijna een jaar werk. Optiek is een geweldig mooi vakgebied, omdat je mensen beter kan laten zien en er met de juiste bril, er beter kan laten uitzien. Voorheen was het altijd jammer dat je als consument een behoorlijk bedrag moest neerleggen voor een kwaliteitsbril, maar nu met Eyelove Brillen is dat probleem verholpen. Voor iedereen een betaalbare (en trendy) kwaliteitsbril!

Maar hoe ziet nou een dag er uit voor mij?
Meestal bezoek ik een vijftal verkooppunten per dag en het is altijd weer een verrassing wat en wie ik tegen kom in de verschillende winkels. Met de aanwezige ondernemer worden eventuele problemen besproken (als die er al zijn), maar meestal zijn het vrolijke verhalen, over dat lieve omaatje wat zo blij was met haar bril dat ze spontaan gebak bracht van de week, en vandaag ook nog een zonnebril heeft besteld, omdat ze zin in de lente heeft.
Of die andere klant die een maand geleden een reservebril kocht voor in de auto te leggen (slim!), maar gisteren kwam vertellen dat hij zijn dure “opticiensbril” in de auto heeft liggen, en alleen nog maar met zijn trendy Eyelove bril heeft gedragen, want hij kon er veel lekkerder mee lezen dan met zijn “eigen” bril!
Daarna komen meestal de vragen, over bijstellen van een bril, of ik dat nog eens wil voordoen, of met die ene enthousiaste medewerker even mee naar achter wil gaan om haar advies te geven welke bril ze nu het beste cadeau kan geven aan haar vriend! Of weet je wat zegt ze, ik neem ze allebei!
En soms, heel soms vragen klanten of ik hun wil helpen, want u bent toch de opticien? “maar natuurlijk wil ik dat mevrouw, zit de bril niet lekker?” “jawel hoor, maar u bent toch de vakman?” klinkt het dan vaak… Op dat moment voel ik altijd de ogen van de medewerkster in mijn rug prikken…. “zal ze het goed hebben gedaan?” Mijn kritisch blik bekijkt de bril, de pasvorm, en voor de zekerheid controleer ik ook nog de sterkte…. Om dan even hummmm te zeggen en weer even stil te zijn… Waarna ik met een grote smile kan zeggen dat de bril perfect is gemaakt en goed is bijgesteld! Resultaat: de klant die spontaan bevestigd dat ze dat al wist, maar het nog steeds niet kon geloven dat ze zo’n goeie bril kon kopen bij de winkel waar ze al jaren kwam voor haar gewone boodschapjes, En de medewerkster die ik achter mijn rug een “YES”hoor fluisteren!
Met een tevreden lach verlaat ik de winkel, wens ik iedereen een prettige dag verder, en groet ze met “tot volgende week” In mijn auto zet ik weer een vrolijk muziekje op en rij naar het volgende verkooppunt, me afvragend wat voor leuks ik daar weer ga meemaken!