Zomer in de Retail

Het is midden augustus en ik ben terug op kantoor na mijn vakantie. Nou ja, vakantie….. eigenlijk ben ik verhuisd in de afgelopen weken. Naar een voormalig winkelpand nog wel.

Nu stond mijn wieg al in een winkel en dus is wonen in de binnenstad een geweldige kans! Alleen wonen wij nu wel op een prachtige plek omdat V&D haar faillissement moest aanvragen aan het einde van 2015. En deze situatie stond in de afgelopen jaren helaas niet op zichzelf.

In ons huis wilde ik iets terug laten komen van de winkel die het ooit was en dat zorgt regelmatig voor gesprekken over de retail. Gisteren nog, met mijn dochters. Zij vroegen mij wat de oorzaak was van het faillissement van V&D. Ik kon het ze wel uitleggen door alles wat ik hierover had gelezen maar vertelde ze ook dat het tot kort daarvoor ondenkbaar was dat V&D uit het winkelbeeld zou verdwijnen. Daarbij spraken we ook over de impact van online shoppen. Iets waar zij “gewoon” mee opgroeien.

Hierdoor dacht ik ook terug aan een gesprek wat ik enige tijd geleden met een vriend had. We praten samen wel eens over de retail en hij vroeg me of ik eigenlijk van shoppen houdt. En natuurlijk houd ik daarvan, want hallo! Ik ben een vrouw ;) en ik heb niet voor niets deze tekst ingelijst in mijn kledingkast staan:

Maar ik vertelde dat shoppen er vaak niet van kwam door de drukte en ik daardoor snel verzandde in het online bestellen van kleding en andere benodigdheden.

Toch kom ik hier de laatste tijd wel van terug. Afgelopen zaterdag ging ik met mijn dochter naar het centrum van Utrecht als verrassing voor haar verjaardag. Ik hoef nu vast niet uit te leggen in welke winkels ik terecht kwam met een puber ;) Maar ik was vooral verrast hoe mooi Hoog Catharijne was geworden. Ik liet haar zien waar ik 20 jaar geleden had gewerkt (ja, in datzelfde warenhuis!) maar moest moeite doen om het terug te kunnen vinden.

Mijn gedachten over de kansen en uitdagingen in de retail worden vandaag nog eens extra versterkt, ik word zojuist gebeld door een ondernemer van een van onze Eyelove verkooppunten. Hij vertelde me dat hij gaat stoppen met zijn drogisterij. Nu is het voor de betreffende ondernemer een keuze maar we hebben in de afgelopen jaren ook wel situaties meegemaakt waar het, ondanks alle inspanningen, niet gelukt is. Het raakt me, iedere keer weer! Ondernemers die geen winkel meer hebben, medewerkers opeens geen baan meer, gezinnen die daardoor voor korte of langere tijd leven in onzekerheid over hun toekomst.

Nu heb ik die zorgen gelukkig niet bij Eyelove, wij groeien ieder jaar doordat wij een concept hebben waarbij wij de overheadkosten laag houden, iets waar we overigens iedere dag kritisch naar blijven kijken.

Maar wij geloven juist in het aanmeten van een bril in een fysieke winkel. We willen een oogmeting uitvoeren en de andere benodigde waardes bepalen. Een bril moet je zien, voelen en moet afgesteld worden als deze klaar is. Er wordt onderschat hoe belangrijk de juiste afpassing is voor optimaal kijkcomfort. Daarom verkopen wij onze brillen ook niet online. Daarnaast ben ik blij dat Eyelove een mooie aanvulling kan zijn op het assortiment van bestaande winkels.

Nu ik weer terug ben van vakantie hoef ik mij gelukkig niet te vervelen. Ik heb een drukke tijd voor de boeg met o.a. diverse inkoop- en consumentenbeurzen en de openingen van nieuwe Eyelove verkooppunten in binnen- én buitenland. Ik hoop dat we op deze beurzen weer veel consumenten zullen ontmoeten, hen kunnen verrassen met onze prachtige collectie monturen en nog meer mensen laten ervaren dat een goede bril niet duur hoeft te zijn.

Maar ik hoop ook dat onze klanten de weg (weer) vinden naar de lokale ondernemer, waar o.a. Eyelove verkrijgbaar is en verkocht wordt door mensen die het leuk vinden om, iedere dag weer, klanten te helpen!

Waar ik vroeger blij was dat mijn boodschappen “eindelijk” bezorgd konden worden in de nieuwbouwwijk waar ik woonde, merk ik nu hoe leuk het is om je boodschappen bij de lokale ondernemer te halen en al dan niet een praatje te maken over hoe de zaken gaan. Op maandag of zaterdag even de markt op te lopen, die je opgebouwd ziet worden vanuit je huiskamerraam. Of hoe leuk mijn dochters het vinden om na het eten even een ijsje te kopen.

Ik heb niet de illusie dat mijn veranderde koopgedrag het verschil gaat maken maar alle beetjes helpen! Toch?!

Graag tot ziens de komende periode bij één van onze verkooppunten, de 50 plus beurs in Utrecht of de Margriet Winterfair in Den Bosch!

Annemieke

Sinds 2000 werkzaam in de Optiek en sinds 2010 bij Eyelove als Operationeel Manager

Ook geïnteresseerd om met het Eyelove concept te starten? Mail dan naar: annemieke@eyelove.nl