Zorginstituut Nederland wijst richtlijn oogmeting terecht af

P E R S B E R I C H T

Nieuwkuijk, 10 december 2018

Zorginstituut Nederland wijst richtlijn oogmeting terecht af

Zelfstandige opticiens geven toe dat richtlijn is ingediend vanwege Eyelove

Het Zorginstituut Nederland heeft de nieuwe richtlijn voor oogmetingen afgewezen. De richtlijn
schrijft bepaalde handmatige handelingen voor die vooral door traditionele opticiens worden
gehanteerd. Volgens het Zorginstituut is er onvoldoende draagvlak voor de richtlijn en bestaan er
ook andere manieren van oogmetingen die passen bij de wensen van een klant. Deze routes
komen in deze module nauwelijks aan de orde. Na de bekendmaking van de richtlijn door de
lobbyclub van zelfstandige opticiens NUVO deed Eyelove een WOB‐verzoek bij het Zorginstituut.
Daaruit blijkt dat de richtlijn vooral is ingediend vanwege Eyelove, dat in haar meetprocedure de
nadruk legt op automatisch meten. Hierdoor is Eyelove ervan overtuigd geraakt dat de richtlijn
bedoeld is om nieuwe concurrentie uit te sluiten.

NUVO diende richtlijn in vanwege Eyelove
De NUVO wil als opsteller van de richtlijn bereiken dat een oogmeting altijd bepaalde handmatige
metingen bevat die vooral door traditionele opticiens worden toegepast. Volgens Eyelove blijkt
nergens uit waarom dat beter is. Paul Berkelmans, directeur Eyelove: “Het is schokkend om te lezen
dat de NUVO de richtlijn heeft ingediend vanwege Eyelove. Eerder zei NUVO‐directeur Bas de Nes al
in een interview dat de richtlijn ervoor zou zorgen dat Eyelove haar deuren moet sluiten. Het lijkt er
sterk op dat de richtlijn is bedoeld om concurrentie te dwarsbomen en dat is slecht voor de
consument. Ik ben verheugd dat het Zorginstituut bevestigt dat de richtlijn is opgesteld vanuit het
oogpunt van de traditionele opticiens terwijl er meer typen oogmetingen zijn.”
Nieuwkomers op de brillenmarkt hebben de afgelopen jaren veel marktaandeel gewonnen. Zij
kunnen veel efficiënter en goedkoper werken omdat ze nieuwe technologie gebruiken, zoals online
en volautomatische oogmetingen. Deze opmars kost de zelfstandige opticiens, de achterban van de
NUVO, steeds meer omzet. Zo stapten in de afgelopen jaren ruim 500 duizend consumenten over
naar Eyelove. Een bril kost bij Eyelove gemiddeld €72 in plaats van enkele honderden euro’s bij een
grote keten of zelfstandige opticien.

Richtlijn slecht onderbouwd
Eyelove heeft veel kritiek op de onderbouwing van de kwaliteitsstandaard voor oogmetingen, zoals
de nieuwe richtlijn heet. De opstellers van de richtlijn gaan er ten onrechte vanuit dat een
handmatige meting beter is dan een automatische meting, terwijl deze aanname nergens
onderbouwd wordt. Integendeel, een belangrijk deel van de opgevoerde onderzoeken laat juist zien
dat er geen significante verschillen zijn tussen de resultaten van handmatige en volautomatische
oogmetingen. Toch blijven de opstellers en de NUVO stug volhouden dat een volautomatische
meting niet voldoende is. Eyelove‐directeur Paul Berkelmans is niet verbaasd: ‘Bijna alle opstellers
van de richtlijn hebben een connectie met de NUVO, dus het is logisch dat iedereen dezelfde mening
heeft. Ik vind het zeer kwalijk dat er bij de overheid een kwaliteitsstandaard wordt ingediend zonder
enige vorm van onderbouwing.’

Consumenten tevreden over innovatieve oogmeting Eyelove
Eyelove is de enige brillenverkoper in Nederland die in haar oogmeetprocedure de nadruk legt op
automatisch meten. Met deze methode zijn in de afgelopen jaren ruim een half miljoen klanten naar
tevredenheid geholpen. Dit weerhoudt de NUVO er echter niet van om zich in de media zeer negatief
uit te laten over de oogmeting van Eyelove. De consumentenbond en verschillende media hebben
naar aanleiding van deze kritiek aandacht besteed aan de oogmeting van Eyelove. Telkens was de
conclusie dat de oogmetingen voldoende van kwaliteit zijn. Volgens Eyelove‐directeur Berkelmans
kunnen de woorden van de NUVO alleen worden uitgelegd als broodnijd.

Over Eyelove
Eyelove is een prijsvechter in de brillenmarkt en verkoopt in Nederland, België en de Verenigde
Staten brillen tegen vaste lage prijzen via 160 shop‐in‐shops in apotheken en winkels. Bij ieder
verkooppunt kunnen klanten kiezen uit minimaal 200 monturen en wordt er gratis een oogmeting
verricht met geavanceerde oogmeetapparatuur. Door kwalitatief hoogwaardige brillen te verkopen
tegen lage prijzen, wist Eyelove binnen enkele jaren in Nederland een marktaandeel van bijna 7
procent op te bouwen.

E I N D E  P E R S B E R I C H T