Blog: Luisteren en reageren

fotosessieDe wekker liep vanmorgen al vroeg af. Buiten zit de eerste herfststorm er weer op en de schade valt gelukkig mee. De krant lees ik vanmorgen aan tafel, gewoon nog op papier. Veel berichten over Ebola in de wereld en de jeugd die zich bezig houdt met sexting; eigen naaktfoto’s en –filmpjes. Tja, de tegenstellingen zijn niet van de lucht…

Om het najaar fris van start te gaan, heb ik samen met collega’s een goed gesprek gehad over de kernwaarden van Eyelove Brillen; “wie zijn we en wat willen we vertellen”. En nog belangrijker “wat wil de consument, en hoe kunnen wij bij Eyelove Brillen daar aan bijdragen”.
Ik zie dat snelheid daarbij is geboden, want de consument wil niet wachten; hij heeft nu een koopwens en die moet nu vervult worden. En het mooiste natuurlijk hoe kunnen we de verwachtingen van de consument overtreffen.

Ik merk dat de optiekwereld volop in beweging is, om de consument te bereiken; veel marketing-uitingen op radio, tv, internet en print. Ook bij Eyelove is een nieuwe actie gestart, waar we –hoop ik- veel mensen een plezier mee doen. Ondertussen bliept de mailbox; een verkooppunt vraagt of ik een banner voor zijn Facebookpagina kan aanleveren en of ik meteen kan kijken voor een lokale krant om een persbericht en een advertentie te plaatsen over de actie. Dan gaat de telefoon een consument heeft vanmorgen de advertentie gezien in de wakkerste krant van Nederland op de achterpagina en wil graag een adres bij hem in de buurt met oogmeting; hij kent Eyelove Brillen nog niet en ik vertel hem hoe het werkt en wat hij kan verwachten. Hij weet voldoende en gaat er vandaag op af.

Maar wat weet ik eigenlijk van de consument om hem of haar zo goed mogelijk te vertellen wie of wat Eyelove Brillen nu eigenlijk is. Natuurlijk zijn er cijfers waar iedereen toegang tot heeft; wist je dat er bijna 9 miljoen brildragers zijn, of dat volgend jaar meer dan de helft van de bevolking in Nederland 50 jaar of ouder is. Nee, de klant wil een persoonlijke benadering, gericht op zijn eigen situatie. Dat is wat ik me steeds voor ogen probeer te houden, uiteindelijk ben ik zelf ook sinds kort een bril gaan dragen.

De dag loopt ten einde en straks zie ik mijn kinderen weer en zal hen ook vragen hoe hun dag is geweest en wat zij belangrijk vonden. Daarmee hebben zij het gevoel dat er naar hen wordt geluisterd en ik probeer daar de volgende keer weer –handig- gebruik van te maken.

Nick

Werkzaam als marketing manager